دسته بندی ها
سبد خرید خالیست

خانه » انواع مدهای رنگی فتوشاپ
0
(0)

در این مطلب

در این مقاله از سایت دیجیو  قصد داریم انواع مدهای رنگی رو خدمتتون توضیح بدیم ، انتخاب رنگ مناسب یکی از مهم‌ترین مسائلی است که طراحان باید به آن توجه داشته باشند که برای انجام این کار شناخت مدهای رنگی حائز اهمیت است .

مد رنگی Bitmap

BLACK & White

این مد رنگی از رنگ سیاه و سفید خالص تشکیل شده و رنگ‌های خاکستری از نزدیک و دور شدن به نقاط سیاه به وجود می‌آید. از این مد رنگی بیشتر در چاپ سیلک یا موارد مشابه آن استفاده می‌شود. تفاوت اصلی این مد با مد Grayscale این است که مد رنگی Grayscale جزئیات بیشتری را نمایش می‌دهد. امکان استفاده از رنگ‌های دیگر، لایه‌ها و فیلترها در این مد وجود ندارد و تنها تغییراتی که می‌توان اعمال کرد چرخش ۹۰ درجه یا ۱۸۰ درجه و معکوس کردن در جهت‌های افقی و عمودی است. مد رنگBitmap   کوچک‌ترین حجم اطلاعات برای هر پیکسل را به همراه دارد

تبدیل فایل رنگی به مد رنگ  Bitmap

برای تبدیل یک فایل رنگی به مد Bitmap ، ابتدا باید تصویر را  Grayscale کرده و سپس از منوی Image، Mode  رنگ را روی  Bitmap قرار دهید. در کادر ظاهر شده باید رزولوشن (Resolution)و یکی از روش‌های موجود در کادر محاوره‌ای Bitmap انتخاب شود.

مد خاکستری یا  Grayscale

به‌طورکلی از حالت رنگ Grayscale برای تبدیل تصاویر رنگی به یک تصویر سیاه‌ و سفید و باکیفیت بالا استفاده می‌شود.

مد خاکستری در فتوشاپ

مد خاکستری یا grayscale علاوه بر رنگ سیاه و سفید، دارای ۲۵4 رنگ خاکستری است. در یک عکس سیاه و سفید، هر پیکسل می‌تواند شدت روشنایی متفاوتی از صفر (سیاه) تا ۲۵۵ (سفید) داشته باشد. در تصاویر ۱۶ و ۳۲ بیتی شدت این درجة روشنایی و تنوع تصاویر سیاه و سفید به‌مراتب بیشتر است.

اندازه خاکستری Grayscale به‌صورت درصدی از جوهر سیاه اندازه‌گیری می‌شود. ۰ % برابر سفید و ۱۰۰ % برابر سیاه است.

در تصویر با مد Grayscale تغییرات تیرگی در تصویر بسیار هموار است.

فرق حالت رنگ Grayscale با Bitmap

فرق حالت رنگ Grayscale  با Bitmap در تقسیم‌بندی رنگ سیاه‌ و سفید به درجات مختلف است که طرح ما را با جزئیات و همچنین زیبایی بیشتری نمایان می‌کند.

مد رنگی در فتوشاپ

تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید در فتوشاپ

برای تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید می‌توانید مد رنگ RGB  یا CMYK  را به مد رنگ Grayscale تغییر دهید. برای سیاه‌ و سفید کردن تصویر و تغییر مد رنگ عکس به Grayscale می‌توانید از مسیر image/mode/grayscale   و یا کلید میانبر Shift+Ctrl+U  استفاده کنید.

مد رنگی Index

مد رنگی Index:

این مد، کم‌حجم‌ترین مد رنگی است که بیشتر از ۲۵۶ رنگ تشکیل شده و به علت حجم پایین و البته کیفیت پایین برای استفاده در تصاویر برنامه‌های چندرسانه‌ای و کار در وب مناسب است و به‌هیچ‌عنوان مناسب چاپ نیست. همچنین از این مد رنگی معمولاً زمانی استفاده می‌شود که نیاز است تعداد رنگ‌ها از یک مقدار مشخص فراتر نرود و تعداد رنگ‌ها در کنترل کاربر باشد به‌عنوان‌مثال در تهیه نقشه بافت فرش‌ها، از این مد استفاده می‌شود تا تعداد رنگ‌های عکس تحت کنترل باشد تا بافنده نیز به تعداد رنگ‌های موجود در طرح، نخ رنگی تهیه نموده و اقدام به بافت فرش از روی نقشه طراحی شده نماید.

لازم به ذکر است که تنوع رنگی و امکان ادیت رنگ‌ها و عکس‌ها در این مد کمتر است؛ بنابراین بهتر است که برای ادیت تصاویر خود، به طور موقت مد رنگی را بر روی RGB قرار دهید. پس از اتمام کار آن را به Index تغییر داده و خروجی بگیرید.

مد رنگی RGB در فتوشاپ

مد رنگی RGB در فتوشاپ

طیف وسیعی از نورهایی را که در محدوده بینایی رنگ قرار دارند، می‌توان با ترکیب نورهای قرمز، سبز و آبی ساخت.

تصاویر دارای مد رنگی RGB از سه‌رنگ Red, Green, Blue  (قرمز، سبز، آبی) تشکیل می‌شوند.

در مد رنگی RGB عددی بین صفر (سیاه) تا ۲۵۵(سفید) برای هر یک از رنگ‌ها می‌تواند انتخاب شود. حال اگر اندازه هر سه جزء از رنگ‌ها برابر باشد نتیجه آن ایجاد سایه خاکستری است. وقتی‌که اندازه همه رنگ‌ها ۲۵۵ باشد سفید خالص و وقتی هر سه‌رنگ صفر هستند سیاه خالص ایجاد می‌شود. در مد رنگی RGB رنگ‌ها از ترکیب و اضافه‌شدن نورها به همدیگر تشکیل می‌شوند که از این مد رنگی برای صفحه‌نمایش و تلویزیون استفاده می‌کنند

تفاوت CMYK و RGB در فتوشاپ

تفاوت CMYK و RGB در فتوشاپ

مد رنگی CMYK در فتوشاپ

استاندارد رنگ برای کارهای چاپی بوده و جنسی از نوع جوهر داشته و دستگاه‌های چاپ خانگی و صنعتی بر پایه این مد رنگی کار می‌کند. این مد که از چهار جوهر فیروزه‌ای CYAN ، ارغوانی MAGENTA ، زرد YELLOW و سیاه K-BLACK تشکیل شده، در آن برای تولید رنگ سفید هیچ جوهری استفاده نمی‌‌شود تا سفیدی رنگ کاغذ نمایان شود و چون با ترکیب سه جوهر فیروزه‌ای، ارغوانی و زرد رنگ سیاه خالص ایجاد نمی‌شود، جوهر سیاه به مجموعه سه جوهر قبلی اضافه می‌‌شود تا این مجموعه متشکل از ۴ رنگ باشد. پس در صورتی که طراحی شما قرار است در آینده چاپ شود و به‌صورت نسخه چاپی مورد استفاده قرار بگیرد پس باید حتماً از این مد رنگی یعنی مد رنگی CMYK استفاده کنید.

هر کانال عددی در دامنة ۰ تا ۱۰۰ بر حسب درصد را می‌پذیرد.

مد های رنگی و تعریف CMYK

مد رنگی lab

FULL COLOR

توضیح جامع مد های رنگی فتوشاپ

این مد رنگی کامل‌ترین حیطه رنگی است که چشم انسان قادر به دیدن آن بوده و مستقل از دستگاه عمل می‌‌کند. بر روی مانیتورها و چاپگرهایی که به‌صورت متفاوت کالیبره شده‌اند، تفاوتی نمی‌کند در واقع هیچ وابستگی به چاپ یا صفحه نمایش ندارد.

Lab مخفف Lightness (نورهای قوی) که در محدوده صفر تا ۱۰۰ قرار داشته، آلفا (a) روی محوری به‌صورت قرمز – سبز و بتا (b) روی محوری به‌صورت زرد – آبی در محدوده ۱۲۸+ تا ۱۲۸- است و در سیستم‌های مکینتاش و لپ‌تاپ و سیستم‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود. در واقع مد رنگی lab  یک مدل رابط یا میانجی در فتوشاپ است و می‌توان از آن برای تبدیل یک مد به مد دیگر استفاده کرد.  

مد رنگی Duotone 

مد رنگی Duotone می‌تواند تصویرهایی با درجه خاکستری تک‌رنگ، ۲ رنگ، سه‌رنگ و چهاررنگ را  تولید کند.

مد رنگی Multichannel

این مد رنگی که برای چاپ‌های دو یا سه‌رنگ استفاده می‌شود، ۲۵۶ سطح رنگ از خاکستری را در هر کانال رنگ به کار می‌برد. این مد فقط یک لایه مسطح (Flat) دارد و از لایه‌های مختلف پشتیبانی نمی‌کند. تصاویر Multichannel مناسب برای چاپ‌های مخصوص هستند.

به این پست چه امتیازی می دهید؟

میانگین امتیاز 0 / 5. 0

مشخصات
  • نظرات: 0

  • شناسه: 4850

  • انتشار: 17-10-1401

  • دسته: